• Gratis en vrijblijvend thuisadvies
  • Gekwalificeerde servicemonteurs
  • 12 winkels door heel Nederland

Succesvolle lobby voor fiets van de zaak

20-03-2018 09:16

Vandaag kondigt het ministerie van Financiën aan dat de bijtellingsregels voor de fiets van de zaak sterk zullen worden vereenvoudigd. Dat is het directe resultaat van de lobby van een gelegenheidscoalitie bestaande uit de ANWB, Fietsersbond, Natuur en Milieu, RAI/BOVAG en de VNA. De regeling gaat naar alle waarschijnlijkheid in 2020 in. Verwacht wordt dat met name de elektrische bedrijfsfiets hierdoor extra in de belangstelling van werkgevers komt te staan.

Leasefiets blog header

Totale mobiliteitsbehoefte
VNA-leden zijn in toenemende mate bezig met de totale mobiliteitsbehoefte van de klant en daarin speelt de (elektrische) fiets van de zaak met name voor het woon-werkverkeer een belangrijke rol. Aangezien de huidige fiscale regels voor een fiets van de zaak een daadwerkelijk succes in de weg staan, heeft de VNA zich sterk gemaakt voor een forfaitaire bijtelling, analoog aan die van de auto.

Renate Hemerik: "VNA is heel blij met deze stap. Uiteraard is het nog afwachten hoe hoog het forfait uiteindelijk gaat worden, maar hiermee krijgen werkgevers een middel in handen om de fiets serieus in te kunnen zetten in hun mobiliteitspakket. Een mooie opmaat naar duurzame mobiliteit en CO2 reductie."

Prinsjesdag
Momenteel wordt hard gewerkt aan de onderbouwing van de hoogte van het forfait. Na akkoord met Financiën wordt de leasefietsregeling op Prinsjesdag in het Belastingplan 2019 gepresenteerd. Het huidige bijtellingsregime wordt in het algemeen als zeer onaantrekkelijk beoordeeld; de werknemer moet de kosten per kilometer voor zaken als onderhoud, reparatie, stroom (in geval van een e-bike), afschrijving en verzekering vermenigvuldigen met het werkelijk gereden aantal privékilometers.

De voordelen van meer fietsgebruik worden uitgewerkt in deze position paper: het leidt o.a. voor de werkgever tot lagere mobiliteitskosten en hogere vitaliteit van de werknemers. Daarnaast is het goed voor de doorstroming op de autowegen, luchtkwaliteit en minder CO2-uitstoot.

Bron: Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen